Nasjonalparkriket som bærekraftig reisemål.

Reisemålet Nasjonalparkriket har fått tildelt

Merket for bærekraftig reisemål.

I april 2018 ble det tatt initiativ til at NPR AS skulle søke Innovasjon Norge om støtte til fase 1 til “Merket for Bærekraftig reisemål”. Dette fordi bærekraft er veldig viktig innenfor reiselivet, og at merkeordningen gir oss tilgang på en verktøykasse som systematiserer og avdekker sider vi er gode på og der vi har forbedringspotensiale.

I februar 2023, etter en flerårig og omfattende prosess ble NPR AS merket som et reisemål med fokus på bærekraft i reiselivet. Dette ble markert på et arrangement i Otta fredag 10. februar.

Merket for Bærekraftig reisemål er et verktøy for reisemål som ønsker å jobbe langsiktig og fokusert med bærekraft i reiselivet. Å jobbe med bærekraftutfordringer i reiselivet krever et øye både på helheten og detaljene på et reisemål. Jobben foregår ofte i utkanten av destinasjonsledelsens tradisjonelle oppgaver og rolle.

Måle, forbedre og formidle. Målet med merkeordningen er å tilrettelegge for at Nasjonalparkriket Reiseliv AS og kommunene sammen kan måle, forbedre og formidle sitt arbeid for økt bærekraft i reiselivet gjennom testede og tilrettelagte verktøy.

Å gjøre bærekraft konkret og operativt gjennom en standard. Alle sertifiseringer har en standard som danner grunnlag for kontroll og godkjenning av de som skal oppfylle standarden. Innhold og innretning i standardene kan variere noe, men ofte gir globale bransjekrav et minstekrav til innhold. Standarden fungerer som en konkret arbeidsliste og fokus for et utviklingsarbeid.

Bærekraftig reisemål - en langsiktig og dynamisk prosess

 

Årlig bærekraftrapport.

Etter tildeling av Merket for bærekraftig reisemål videreføres arbeidet med bærekraftig reisemålsutvikling. Hvert år må reisemålet levere en rapport som viser tiltak og fremdrift i bærekraftarbeidet; dilemmaer, særlige utfordringer og gode tiltak som er igangsatt eller gjennomført. Egen mal angir hva det skal rapporteres på. Rapporten leveres i portalen, men må også offentliggjøres i reisemålets egne kanaler. Slik kan reisemålets arbeid synliggjøres og ambisjonen om økt bærekraft underbygges.

Remerking.

For å sikre kontinuerlig forbedring må alle reisemål i merkeordningen remerkes hvert 3. år. Dette for å måle fremdrift over tid og slik sikre at reisemålet fortsetter det langsiktige arbeidet. Mange av tiltakene og målingene er det naturlig atdestinasjonsselskapene gjennomfører i sitt daglige arbeid, andre tiltak kan være mer spesifikke og vil medføre ekstra arbeid og kanskje helt egne prosjekt.

All kartlegging og dokumentasjon til remerking foregår i portalen og her måles progresjon og forbedring over tid. Kontrollen foregår på samme vis som ved første gangs merking; en dokumentkontroll i portalen koblet til et kontrollbesøk på reisemålet. Ny godkjenning med 3 års varighet gis dersom reisemålet igjen godkjennes.

Handlingsplan

Handlingsplanen skal bidra til å styre arbeidet med bærekraftig reiselivsutvikling. MERK: under revidering!

Fokusområder for bærekraftig reiselivsutvikling i Nord-Gudbrandsdalen

1. Ressurseffektivitet og miljøansvar

2. Forpliktende samarbeid mellom reiselivet og verneområdeforvaltningen

3. Lokal verdiskaping - Lokalbefolkning - Samarbeid og raushet

4. Mobilitetsløsninger for framtida

5. Kompetansetiltak

Innbyggerundersøkelse

I perioden høst 21/tidlig vinter 22 gjennomførte Nasjonalparkriket Reiseliv AS en innbyggerundersøkelse i Lesja, Dovre, Sel, Vågå, Lom og Skjåk. 

Dette er noen nøkkelfunn:
• Innbyggerundersøkelsen viser at det er en gjennomgående positiv holdning til økt reiselivssatsing i Nord- Gudbrandsdalen. Hele 85% av de spurte mener at reiselivet vil være en viktig næring for Nord-Gudbrandsdalen i framtida.


• På kort sikt synes sentrumsutvikling og avfallshåndtering/toaletter å være de mest presserende problemområdene.


• På lengre sikt er en avhengig av at den lokale oppslutningen om reiselivet holder seg høy, dersom Nord-Gudbrandsdalen skal være et bærekraftig reisemål. Legitimerings- og omdømmearbeid er derfor viktig for reiselivsnæringen sjøl, særlig å synliggjøre hvordan reiselivet bidrar til sysselsetting og verdiskaping i regionen. Her har kommunene en viktig rolle som medspillere, ved bl.a. å inkludere reiselivet i ulike planprosesser som kommuneplanens samfunnsdel, jfr. kriteriene for å kvalifisere som nasjonalparkkommune.


• En stor andel i befolkningen er bekymret for naturverdiene i regionen dersom en skal øke satsingen på reiselivet. En satsing som tar tilstrekkelig hensyn til naturverdiene er derfor ikke nødvendig bare i forhold til nasjonale og internasjonale mål og regelverk, men også i forhold til lokalbefolkningens oppslutning om reiselivet framover.


• Nord-Gudbrandsdalen er derfor, som tilsvarende reisemål som satser på naturbasert reiseliv, avhengig av å finne en god balanse mellom bruk og vern. Besøksforvaltning er da et nøkkelord.